Warning: usort(): Array was modified by the user comparison function in /var/www/evoroad.hu/wp-content/plugins/custom-sidebars/inc/class-custom-sidebars.php on line 761

Kanyonokból a piramisok völgyébe – III. rész – hasznos információk

Némi hasznos információ egy nyugat-balkáni motoros kalandúrára való felkészüléshez.

<<< Kanyonokból a piramisok völgyébe – I. rész<<< Kanyonokból a piramisok völgyébe – II. rész

A nagy bumm helyett

• Bár már két évtized is eltelt a délszláv háború befejezése óta, az aknamentesítés még messze nem ért véget. Óva intenek mindenkit attól, hogy járatlan helyeken, az úttól messze csavarogjon. Még közvetlenül az út mellett is szemtanúi voltunk folyamatban lévő aknaszedési munkálatoknak.
Budva szűk sikátorai

Utak

• Bosznia-Hercegovinában az országutakon nagyon alacsony a megengedett sebesség. Lépten-nyomon rendőrrel fut össze az ember, és az intézkedések még mindig a kommunista időket idézik; vagyis a fakabátok nem feltétlenül a bűnmegelőzés miatt posztolnak az utak mentén. A legkisebb közúti szabálysértésért is azonnal elkapnak. Némi alkudozást követően, a rendőrök életszínvonalát emelő hozzájárulás fejében ugyan szabadulni lehet tőlük, de kifizetődőbb a sokszor ésszerűtlennek tűnő sebességhatárok és a záróvonal tiszteletben tartása. Türelmetlenségünket kétszer is pénztárcánk bánta.
  • A montenegrói utakon a betartandó sebességhatárokat nem sikerült megfejtenünk. Persze tisztában vagyunk a hivatalosan megengedett értékekkel, de a sebességkorlátokat jelző közúti táblák jelentése rejtély, mert annyira rendszertelenül vannak kihelyezve, hogy semmi értelmet nem bírtunk bennük felfedezni.
  • A hegyek között ritkák a benzinkutak. Akármennyi üzemanyag is van még a tartályban, ha szembe jön egy benzinkút, akkor javasolt tankolni.
  • Mindenhol jó állapotú utakon haladtunk, egyedül a Shkodrai-tó és a tengerpart közötti hegyi út volt kátyús.

Fizetőeszköz

• Bosznia-Hercegovinában ugyan a konvertibilis márka a hivatalos fizetőeszköz, de mi euróval mindenütt boldogulni tudtunk. Helyi valutát egyszer sem kellett váltanunk.
  • Montenegró, bár messze nem része az európai valutauniónak, azonban a saját monetáris politika esetleges hasznairól lemondva, inkább az eurót használja hivatalos fizetőeszközként.
Kemping a Durmitor tetején

Nyelvismeret

• Montenegróban a szerben kívül más nyelvet nem igazán beszélnek. Ha mi éppen nem tudunk szerbül, készüljünk arra, hogy kézzel-lábbal kell társalogni. Bosznia-Hercegovinában ilyen problémába nem ütköztünk.

Szállás

• Montenegróban és Bosznia-Hercegovinában is alacsonyabbak a szállásdíjak, mint itthon. Viszonylag kevés a vendég, bagóért lehet szálláshoz jutni. Így Szarajevón kívül sehol sem foglaltunk előre, és a csavargásunk során nem is éreztük ennek hiányát. Rengeteg szálláslehetőség akad, akármerre is jár az ember. 10 és 25 euró között bárhol lehet egy motoros túrázó számára minden kényelmet biztosító pihenőhelyet találni. Például Pržnoban az ötszobás tengerparti apartmanért fejenként 25 eurót fizettünk, akárcsak a Bjelašnica melletti Hotel Han kétágyas, reggelis szobájáért. A durmitori hegyi házikóban (Apartmani Jakšić) és a cetinjei családhoz való beköltözés során is 10 eurót akasztottak le rólunk. Zsúfolt városokban a kerítésen belüli parkolásért pótdíjat számíthatnak fel.
A nyugat-balkáni túra útvonala

Megosztás.

A szerzőről

Szentkereszty Péter

Kurt Tucholsky óta tudjuk, hogy „a legnagyobb látnivaló, ami létezik, az a világ. Nézd meg magadnak!” Lao Ce szerint „egy vérbeli utazónak nincsenek határozott tervei, és nem szándékozik mindenáron célba érni.” Egy általam is követett búvárirányzat pedig azt vallja: „Do It Right – or don't do it!” Azaz: csináld jól, vagy bele se fogj! Valahogy így gondolom én is. Nyitott szemmel járom a világot, amikor csak lehetősegem adódik a csavargásra. Mindegy, hogy motorral, autóval, gyalogosan túrázva vagy a víz alatt úszva, lényeg, hogy a saját utamat járom. Nem sietek, ha nem muszáj, kiélvezem a pillanat szépségét, alaposan beleélem magam az adott helyzetbe, a minőséget helyezem előtérbe a mennyiség helyett. Fényképezőgépem minden utamon elkísér. Optikámmal a különlegeset, az egyedit keresem, és remélem, hogy képeimmel másokat is világjárásra ihletek.

4 hozzászólás

1. Nagy Tibor on

Szerintem néhol kicsit bulvárosra sikeredett az írás 🙁 Abból a sok negatívumból amit írtatok én nem igen éreztem semmit amikor ott jártam. Az pedig már jó párszor megtörtént.

Benzinkút: nem igazán értem. Az egész ország van vagy 200 km hosszában. Miért is kell minden szembe jövő benzinkúton tankolni? (Az én motorom kifejezetten szerei a montenegrói benzint . )

Nyelvismeret: Többször jártam Montenegroban. Az idén Zabljakban a szállásadónk perfekt angol volt, a tavalyi perfekt német, Ok vidéken nem igen beszélnek semmit a szerben kívül, viszont nagyon kedvesek, segítő készek, a tengerparton pl. Kotorban mindenütt értették, beszélték az angolt.

A sebesség határ, rendőrök: Boszniában lakott területen kívül 80 km/óra. Én se igen szoktam betartani, de az idén júliusban pl. egy rendőrt láttam amíg átmentem az országon, tavaly kettőt.

A Biogradska nemzeti parkban a tavat érdemes körbe sétálni. Két óra, európai őserdő, csoda szép.

2. Szentkereszty Péter
    Szentkereszty Péter on

Kedves Tibor!

Kinek mi a bulvár. Talán egyértelmű, hogy a cikkem egy túrabeszámoló. Mégpedig a mi túránké. Nem tudok mást leírni, csak azt, amit mi tapsztaltunk utunk során.

Sajnálom, hogy neked ez negatívumként jött le, nekem kifejezetten szép emlékeim vannak ezzel az úttal kapcsolatban. Pont azért született a cikk, hogy a Balkánnal kapcsolatos előítéleteket eloszlatva másokat is erre a vidékre csalogassak, mert megéri!

Benzinkút: A Durmitorban mi csak egyetlen működő kúttal találkoztunk. Lehet, hogy a te vasad tankja akkora, hogy a tengerpartig le tudsz gurulni egyetlen tankolással, mi viszont úttalan utakon csavarogtunk a hegyekben, és figyelnünk kellett arra, hogy hol jutunk benzinhez, mert nincs minden faluban benzinkút.

Nyelvismeret: Akár hiszed, akár nem, Montenegróban nemhogy a hegyek eldugott falvaiban, de még a tengerparti apartman tulaja sem beszélt a szerben kívűl más nyelven. És igen, mindenki nagyon vendégszerető volt, amit írásomban én is kiemeltem.

Rendőrök: Kifejezetten örülök, hogy neked nem volt velük rossz tapasztalatod. Nekünk sajnos volt. Igaz, mi hágtuk át a szabályokat, tehát az intézkedés jogos volt. Ezért is írom tanulságként, hogy más ne járjon úgy, ahogy mi.

Széles utat, csodás kalandokat!

Üdv
    Péter

3. Nyári Krisztián

Sziasztok! Szerintem minden információ számít, mindenkié, annál teljesebb a kép. Még nem írtam meg itt az Aral tóhoz vezető utamat de tervezem. Értelmezés szerint tudok írni az ukrajnai rendőrök szívatásairól, ami szerintem egyenruhás “útonállás” nem más! Biztosan nem csak ezt írnám le, mert élvezetem a túrát és a vicces rendőrök sem tudták ezt elrontani nekünk. Aki szerencsés vagy mindig szabályos az szuper csillag állás, aki nem az tudja mire számíthat. Akinek van információja Őket legalább döntési pozícióba hoztuk. Szabályokat meg lehet szegni tudatos döntéssel is de jó tudni mit kockáztatunk! Az egész oldalt azért igyekszünk szépre, élménydúsra csinálni, hogy sokan induljanak útnak. Több ismerősöm az 1.000 km hallatán már megszeppen kicsit, pedig az lehet egy napi táv is. Nekem a Kazah út 11.000 km lett végül és minden kilométerét élveztük pedig volt egy-két vicces szituáció. Persze a mostani teszt motornak 30 literes a tankja, így bátrabb vagyok de ez is el tud fogyni ha nem figyelek. Ahány ház annyi szokás. Az oldallal nagyon célunk a túrázók összefogása és a lehető legtöbb információ átadása. Béke! Krisztián

4. Pál

Idén negyedszerre jártunk Montenegróban, Szerbián és egy kis részben Bosznián keresztül.
    Nagyrészt Tiborral értek egyet, nagyon “szőrösszívűen” kell közelíteni az országhoz, hogy ezeket a konklúziókat vonhassuk le. A hegyekben még a művelt nyugaton sincsenek olyan sűrűn benzinkutak, mint a nagyvárosok közelében. Kemények a rendőrök, ha szabályt szegtél? Itthon is úgy kéne! (mondom ezt úgy, hogy természetesen:) én is sokszor sok szabályt szegek, nemcsak motorral.) A nyelvtudás változó, tény, hogy sokszor kell kézzel-lábbal magyarázkodni, de kedvességgel pótolják a tudás hiányát,próbáljátok ki ugyanezt Magyarországon! Nem egyszer előfordult Ausztriában is, hogy ha nem tudsz németül, megáll a tudomány…