Kitekintés a Fekete-tengerre- Bulgária

Az évi egy Bolgár és/vagy Horvát tengerpartot fel kéne írják az orvosok receptre!

Optimus a Fekete tengerben akart lubickolni és turistákat ijesztgetni az átalakulásával! Minket is elvitt 🙂

Persze az sem lenne gond, ha egy magyar nyugdíjas is el tudna menni évente háromszor ilyen helyekre a nyugdíjából… Mindenki sokkal jobb kedvű, nyugodtabb, teljesítőképesebb lenne ha évente minimum egyszer elmenne az Adriára vagy a Fekete-tengerhez. Ki látott már depressziós motorost? Na, ugye! Főleg a horvátországi tengerparti út végén, mondjuk napi 300 km után?

Sozopol Bulgária

A viccet félre téve a tavalyi kiruccanás olyan mély nyomokat hagyott bennünk, hogy idén ismételni akartunk. Jó tesztnek is ígérkezett a BMW R1150GS után, idén ugyanazt a távot megfutni az új részben folyadékhűtésű BMW R1200GS Adventure nyergében. Ebben nem kicsi szerepe lehet a tavaly, kint megismert magyar házaspárnak, hiszen teljesen véletlen a szállásunkon nem csak mi voltunk magyarok. Ma már nem a legfelkapottabb téma Bulgária a magyarok számára, hiszen van ennél szebb, drágább, közelebbi part is. Ennek ellenére megvan a saját varázsa napjainkban is, főleg ha nem a “turistaparadicsomokat” választjuk.

Autópályán motorozni nem nagy élmény de még mindig jobb, mint autózni, így idén is a pályát választottuk, 11-13 óra alatt meg lehet csinálni az utat Várna alá a tengerpartra Sozopol-ba. Mondjuk ehhez igen keveset lehet megállni, inkább csak gyors tankolás és lendületes motorozás. A táj útközben is tartogat látnivalókat főleg ha a nyugati-keleti autópályát elhagyjuk és kitérünk északra a hegyek felé.

Szófia után három különböző Nyugat-keleti útból is választhatunk: Várna felé tart a 4-es számú út északon, alatta (középen) fut a 6-os számú út Burgasz felé és ettől délebbre választhatjuk az A1-es utat is ami szintén Burgaszba fut a keleti parton. Burgaszból délnek tartva röviden a 9-es úton, majd a 99-esen a parton haladva érjük el Sozopolt. Akinek van kedve tovább is mehet Sozopol alá Dél felé a török határig ahol számos eldugott hely van, ahol akár magányosan vagy kisebb társaságban élvezhető a tengeri fürdőzés de minél jobban délnek tartunk annál inkább “kalandos” a környék…

Sozopol

Látnivalók, főbb városok: Szófia, Várna, Burgasz, Nesebar, Pomorie, Sozopol

Most is a teljes pihenés volt a cél így eldöntöttük, hogy lehetőleg semmi aktivitást nem mutatunk. Egyszerű a képlet: strand, napozás, alvás, kaja, úszkálás, fürdés, napozás, vacsora, séta, alvás a legszebb az egész programban, hogy sikertől független minden nap meg lehet próbálni újra megvalósítani az előző napi recept alapján. Sozopol hangulatos óvárosa sajnos kezd szezonban “bazári” hangulatot felvenni pedig jól látható, hogy milyen szép a hely az általános bazári kirakodás nélkül.

Szerencsére magyar fizetéssel mérve is olcsó Bulgária számunkra, reális áron tudunk tengeri étkeket enni még akkor is, ha jó helyre ülünk be, de a piac és a pékség bevonásával minimalizálhatjuk a költségeinket. A bánica olyan, mint a burek Horvátországban, ha jó pékséget találunk reggel kígyózó sor jelzi, hogy van, amiért érdemes várni.

Igen pihentető hozzáállással is kihúzható 5-7 napra a strandolás aki egész Bulgáriát járná be annak a 14 nap is kevés, annyira nagy az ország, hogy két túrát is megér. A hegyekben gyönyörű kolostorok várják a vándort, sőt gyalogtúrázásra is van lehetőség.

BMW kontra BMW (GS testvérharc): az R 1150 GS és a BMW R1200GS Adventure is alkalmas a feladatra nyugodtan, de az újabb gép dinamikusabb, kényelmesebb, gyorsabb és a tempomat egy ilyen úton aranyat ér. Igen, tudom minek motorozik az akinek tempomat kell!? Én évi több olyan túrát is csináltam, csinálok ahol napi 1300 km felett kell mennem, aki itt nem érti miért kell tempomat annak, nem is kell.

A hangja szebb az új gépnek és ha nagyon megyünk vele többet is fogyaszt mint az 1150 GS! Az állítható szélvédelem is többet tud, mint a régebbi gép amúgy adventure szélterelője tudott. A blokk hangulata amiben nem tudok dönteni az 1150 GS járása nem pótolható egy erősebb 1200-as GS-el sem. Teljesen más világ a két motor. Ha nem lenne itthon “Mordor” akkor talán mindkét gépnek helyet kéne szorítani a garázsban távol Szauron földjétől. Számos dologban jobb az új BMW de nem pótolja a régebbi testvérét a vérvonalban. Természetesen a teljesen LED technológiával működő fényszóró hozza az elvárásunkat, főleg a gyári kiegészítő fényekkel.
Gumival vagy gumi nélkül? Lehetne a kötelező kérdés az oda vezető út számos pontján ha költenénk ilyen “úri” huncutságokra de mi ehelyett a Tourance gumit vallattuk képességeiről. Jól állta a sarat a terhelés ellenére, jól fordult, jól tartott nem okozott sehol gumi “nélküli” orgazmust de hozta, amit vártam. Azért most, hogy fent van a Roadtec01 más a véleményem de ezt majd egy másik cikkben fejtem ki…

Kellemes gurulást! Üdv! Krisztián

Megosztás.

A szerzőről

Nyári Krisztián

Röviden rólam, aki még nem ismerne, szenvedélyem minden, aminek két- három kereke van. Több, mint 35 éve kerékpározom és 25 éve motorozom. Nagyon szeretem a felfedezést, túrázást, csavargást, világjárást. A hosszú évek alatt eljutottam az egyhengeres gépektől a boxerekig, de volt közte soros négy hengeres is és amióta szerző vagyok a MOTOzin motoros magazinnál, azóta még több motort sikerült kipróbálnom. Az évek alatt több felületen is publikáltam, amiből a legismertebb talán a MOTOzin és a BMW R 1150 GS motorom kapcsán vezetett blogom. Az évek alatt eljutottam nagyon sok szép helyre motorral volt, ahová többször is: Horvátország, Görögország, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Ausztria, Németország, Svájc, Olaszország, Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán, Bulgária, Erdély...Tervben van: Gibraltár, Mongólia, Nordkapp, India... Találkozunk az úton! Főleg ha Te is járod a Tiéd.