Kis híján bazi nagy Görög lagzi avagy Istenek és Kentaurok nyomában

Bevallom, igen, a cím túlzó, csak egy Görög keresztelőn voltunk az Olümposzon át.

Istenek nyomában:

Idén volt egy túra-rally kombinációnk, ami a festői szépségű Görögországot térképezte fel. Külön cikk tartalmazza a Hellas Rally 2016-os szereplésünket, így most ezt csak említem de nem mennék bele.

Mivel a Rally Évia szigetén kerül megrendezésre (bár azon kívüli területeken is van szakasza a versenynek) ezért az idei Görög túrát erre az Észak-közép görögországi részre terveztük. Évia szigete a több száz sziget közül a harmadik legnagyobb. Itt is van azért számos nem ismert kincs, ha kiejtjük, hogy Görögországi nyaralás kevesebb ember gondol közép Görögországra mint a turisták által jobban felkapott területekre, amik szintén szépek. A Hellas Rally hat napos, ami kedd és vasárnap között zajlik így az előtte való hét csütörtököt választottuk indulásnak igaz csak Szegedig jutottunk, hiszen ott születtem és a halászlé nem egy kihagyható dolog főleg ha amúgy is tengerpartra tartunk. Folyami és tengeri halak már fél gasztronómiai kastély.

hogyan pakoljunk fel egy két hetes útra aminek a fele egy Rally

Ráadásul a két fős Rally csapatot erősíti Orsi aki a dietinfo.hu-t szerkeszti és igen ért a kulináris élmények gyűjtéséhez, így az ehető élmények dokumentálását rá hagytam. Érzésre a Hellas Rally fárasztó de a vasárnapi finis után még a következő hét első négy napját is rászánnánk az útra így pont két hét az egész görögországi kitérő. Előszezon révén az időjárás már megengedi az Égei-tengerben pancsolást, de a legjobb helyeken is minimális a külföldi. Mondhatni nulla!

Nincsen ember undorunk de dolgozunk eleget ahhoz év közben, hogy ne akarjam az általam leterített 1.5 m2 napozó lepedőn a kisebb német nyugdíjas csoportot elviselni…amint összevesznek ki feküdjön az én fürdőlepedőmre!?

Így mindenhol nyugalomra számítottunk. A terv az volt, hogy ha már 1300-1400 km-re elcsavargunk akkor a MOTOzin stáb tagjaként írjunk egy jó cikket (a most megjelent számban olvasható is 2016 Július – Augusztus). Aki hiányzott földrajzórán velem együtt ,annak említem csak meg: Évia -szigete (bár össze van kötve a földrésszel) Görögország keleti szélén van az Égei-tenger partján.

Úton:
Akinek kevés az ideje az tanulja meg beosztani! Így a nem kívánatos autópályát vettük igénybe elég határozottan a déli napot követve. Első nap összesen 180 kilométert kellett teljesítenünk de a másnapi közel ezer kilométer miatt muszáj volt lecsippenteni a távból, még ha lélektani is volt az előny. Másnap, pénteken reggel úgy délben a sok munkától elnyűtten sikerült is tovább gördülnünk a közép görögországi, tóparton fekvő Neraida felé. Mivel a versenyre nekem nem volt szerviz kíséretem, így felkötöttük a dobozokra az összes Rally felszerelésemet, ami konkrétan egy pár Scorpion gumi volt, tesztre elvittük a többi Touratech terméket hiszen a Touratech Companero ruhát és Aventuro sisakot pont erre találták ki. Meg kell feleljen közúton is és a Rally alatt is, így nincsen sok felesleges csomag, ruha, felszerelés. Majd most látom ez mennyire igaz, vagy csak állítják?

Persze miután a motort már jól felkészítettük itthon a Touratech és a Touratech Budapest jóvoltából. Napi adag Szegedtől csak 954 kilométer ami utasként is kezelhető a BMW másod osztályán. A terv kézen fekvő követjük délnek az E-75-öst Szerbián, Macedónián át Görögországba, ha lett volna több időnk biztos nem autópályázom de a memóriás tempómat jó segítség volt így a 10 órás út, sötétedés után már Neraidában végződött a tóparton, ami igazándiból egy folyó duzzasztott vizéből létrehozott tó.

Budapest Neraida 2016

Utunk kényelmes, gyors volt, határ átlépésekkel semmi gondunk és a táj változatosan szép, akár sokkal több időt is megérdemelt volna. El is telt a péntek ezzel.

kilátás a szobánkból, Neraida

Neraida_OlumposzRegio2016 - 8

nem igaz már, hány darab Nindzsa van itt?

Mindig ez van ha az úti cél messzebb van, de az idő kevés akkor dönteni kell! Idő vagy szépség? Esetleg autópálya? Mivel spontánok vagyunk és előszezonnak számít a május, így nem aggódtunk a szállás hely miatt, az itthon kiválasztott, tópartra néző, de le nem foglalt szállás szabad volt, igaz házi nénink már hálóingben, félálomban jött elő, de kedvesen elszállásolt minket. Másnapi, szombati terv volt a környék felfedezése hiszen órányira van az Olümposz hegység ahol az Isteneket kellett felkeresnünk, hogy segítség utamat a kedden induló Hellas Rally-n.

A görög mitológia szerint az Olümposz az Istenek örök lakhelye, kézenfekvő volt bekopogni. Az Olümposz Görögország legmagasabb hegysége, mely Thesszália és Makedónia határán emelkedik 2918,8 méter magasra a legfrissebb mérések szerint.

úgy néz ki a zivatar alapján, hogy Zeusz valami tüzet akart oltani Helene könnyeivel az Olümposzon

úgy néz ki a zivatar alapján, hogy Zeusz valami tüzet akart oltani Hera könnyeivel az Olümposzon

Hellász legmagasabb hegye egyike Európa legmagasabb csúcsainak is, ráadásul természetvédelmi terület. A 2909 méteres “Zeusz trónja” a Sztefáni csúcs a harmadik legmagasabb pont. Zeusz mellett a titánok is itt laktak, sőt a legfiatalabb és legerősebb Kronosz is.

Neraidából induló hétvégi hangulatú útvonalunk része a mesterséges tavat átszelő híd, amely sok lábon áll a víz tükör felett. Az Égei-tenger partján fekvő hegység Thesszaloniki alatt van észak Görögországban. Ismeretlen vidék ez még a görögországi turistáknak is, hiszen mindenki Krétát és a felkapottabb helyeket keresi, miközben ez a vidék csodálatos a keleti parton. Kiemelten ajánlott, ha szereted a nomádabb túrákat. Bemelegítésnek amúgy is jó az utassal gyakorlás, föld-úton, murván, dobozokkal, esőben. Kietlen utakon, szabadon állatot tartók mellett haladva 1800 méter magasra jutottunk, ahol hűséges utánfutóm Orsi jelezte neki elég a terepezésből. Nem, nem ráutaló magatartása volt, hanem konkrétan szóvá tette, hogy elég volt, fél a szakadékok mellett zötykölődve, kiszolgáltatva a másod osztályon…meg tudom érteni, így némi finomhangolás után lefelé fordultunk.

Nagyon élveztem az egyensúlyozást egy ekkora túra motorral, csomagokkal, utassal, de az is igaz, hogy jó meredek út vezetett felfelé a hegyoldalon. Gyors fohász után, vettük az Istenek üzenetét és a mellettünk lévő felhő szakadást csodálva, fényjáték kíséretében vissza ereszkedtünk a nedves köveken Karia településre, ahol egy bátor gondolattól vezérelve elindultunk megnézni a keleti partot, át az Olümposzon. A Karia és Leptokarya közötti kihalt, keskeny, buja növényzetű, forgalom mentes aszfalt út minden motoros álma. Gyönyörű erdők, számlálhatatlan kanyar, sima aszfalt és szédülő utas jellemzi ezt a hágót. Szívem szerint motoros kötelező “érettségi” tétellé tenném, mint a Brenner, Stelvió, Trans-Fogaras, Trans-Alpina hágókat, magyarán ne hagyd ki ha teheted! Kimondottan kedvelem a kis hegyi utakat ha az még sima is és jól motorozható teljes az öröm. Tengerparti hal lakománk után Délnek vettük az irányt a parton és egy másik hágót választottunk az Olümposzon való átkeléshez.

A fürdőzést kihagytuk, hiszen borult volt az ég és a hűvös széllel karöltve átdolgozott minket az időjárás, ezért még a kabátot sem gomboltam ki ebéd közben. Kevesebb mint 5 kilométerrel délebbre találtuk meg az álom utat Paralia, Skotina, Ano-Skotina, Karia vonalon. Innen jóllakottan, kimotorozva magunkat a naplementével tértünk vissza folyó és tó parti szállásunkra.

Neraida, Olümposz, Keleti part

Neraida mellett nyugatra több nemzeti park is van, ahol csodálatos tájakon tudunk gurulni, természeti kincsek között. Mi a keleti célt szorgalmaztuk, hiszen még soha nem voltunk Görögország legmagasabb hegyén.

ami szép az szép nem csoda, hogy az Istenek is az Olümposzt választották örök lakhelyüknek

Tudtuk, hogy másnap, vasárnap már indulnunk is kell tovább Évia szigetére a Hellas Rally helyszínére. A hét utolsó napján újból felmálháztunk, nyakunkba vagyis dobozainkra vettük a terep gumijainkat és kedves búcsút vettünk pót-mamánktól. Én a keleti parton délnek tartó kis utakra szavaztam amíg Orsi meg nem vétózta a tervemet, hiszen az unalmasabb síkságot átszelő E65 és E75-ös fő úton Délnek tartva is négy óra az út Évia szigetén fekvő kis településünkig Edipsos-ig ha kompozunk egy rövidet Glifa és Agiokampos között.

Évia Görögország harmadik legnagyobb szigete, így biztosan lesz elég helyünk Rally-zni. Délután négykor lábra tehettük hűséges Optimus fővezérünket. Kastély helyett a település eldugott kis zsákutcájának végében a hegyen előre lefoglalt Kastri Hotelünk volt, kedves, fiatal tulajdonosokkal.

Neraida, Evia szigete

Én keveselltem a napi adagot nyeregben, így a városban kerestük a kitűnő vacsorázó helyeket és terep-szemléztük a verseny megérkezett résztvevőit. Mondanom sem kell a hatalmas motoros túra után a szállásunktól egy perc gyalogjárásra a hegyen kötöttünk ki egy hangulatos, a helyiek által is favorizált étteremben. Szép a parton is de kicsit Siófok, mi jobban szeretjük a helyiek életét megismerni és közöttük tölteni a kevéske szabad időnket. Kétoldali nyelvismeret híján a főszakácsunk Orsit karon ragadva mutatta meg a konyhában mije van friss, mert tengerparton csak nem eszünk fagyasztottat. Nem tévedtünk a néma, csukott szemű, gasztronómiai bungee-jumping vacsoránkkal, ami fél árban volt a parti helyekhez képest. A motorosokat nézve igen izgatott voltam, mint mikor az első biciklimet kaptam, hiszen egyetlen ekkora motort sem láttam, de ide való könnyű, 85 kg-os, 50-60 lóerős gépet vagy 100-at is.

Mivel ez a cikk csak a túráról szól ezért ide kattintva tudsz olvasni a Hellas Rally 2016-os élményeinkről rövidesen –››

Így túl a Hellas Rally-n nézzük merre jártunk még: Közép – és Észak Görögországi túra második rész:

Kentaurok nyomában:

Hétfőtől folytatjuk a megkezdett túránkat Görögországban, hiszen kicsit északabbra az Égei-tenger partján vár minket a Pelion hegység. Szerencsémre a bécsi versenyzők elhozták és leadták nekünk Budaörsre a 3 db terep gumimat így nem kellett sivatagi dromedárra hasonlítóan motoroznunk. Évia szigetén egy kellemes reggeli, gyors pakolás, végre a gumik nélkül és már újra nyeregben vagyunk. Cél: Chorefto, Flamingo Hotel, amit a támogató csapatom, Orsi lefoglalt még én Rally-ztam. Gyors kompozás Északon és már el is hagytuk Evia szigetét, irány az E75-ös út megint az idő áldozata lett az alacsonyabb útvonalon barangolás, mert így is 3,5 óra az út át a Pelion hegységen.

Volos gyönyörű kikötője

Nem mentünk fel az E92-ig hanem előbb dobtunk egy jobbost a 30-as útra, hogy levágjunk és mielőbb lássuk Volos városát. 150 km nem lehet gond és lesz időnk berendezkedni utunk 3. főhadiszállására. A 34 és 34A útvonalon még alternatívánk is adódik melyik hágón keljünk át a Pelionon.

Evia szigetéről (Aidipsos) a Pelionon át Chorefto-ba

Évia szigetéről (Aidipsos) a Pelionon át Chorefto-ba

Miért ide, jogos a kérdés. Én úgy olvastam, itt laknak a Kentaurok akik nagyon sok szüzet raboltak, gondoltam csak csurran-cseppen nekem is. Orsinak el ne mondjátok!

Olyan régen volt a görög mitológiai foglalkozás, hogy nem árt egy kis frissítés: Zeusz félre lépéseit megunva az amúgy is mindig féltékeny Hera is keresett magának boldogságot. Az ifjú lapita királyt, Ixiónt, alkalmasnak találta az Istennői kegy gyakorlására, csakhogy a szándék Zeusz fülébe jutott aki a légyottra már csak a felhőből formázott Hera (Nephelé) hasonmását küldte.

Ixión időt nem vesztegetve rávetette magát a felhőből mintázott Hera-ra aminek Kentaurosz lett a kimenetele a vad románc után. Kentaurosz előszeretettel közösült vad lovak kancáival aminek a félig ember, félig ló teremtmények születése a következménye. Akiket apjuk a Pelion hegyen telepített le. Elég züllött egy társaság volt a kentauroké elenyésző hányaduk volt bölcs és okos a többi inkább iszákos, agresszív teremtmény volt.

Mondjuk én nem féltem tőlük hiszen 125 lovat számláló ménest tartottam egyben az Olümposzon is egyetlen villámos istránggal.

A Pílio hegység a Thesszália régióban fekszik legmagasabb pontja 1651 méter. Az útközben érintett Volos az egyetlen tengeri kijárata Görögország legnagyobb mezőgazdasági területének. Mondjuk ez meg is látszik Volos városán, főterén, és kikötőjén is.

Pelion félsziget az Égei-tenger partján

Hétfő el is ment az átkeléssel a Pelion hegységen így letettük a motort és gyalogosan fedeztük fel az ilyenkor még alvó települést. Azért ahol friss illatok voltak ott tudtunk egy jót enni tengerparti teraszunkon. Nem kellett altatni ma sem, hiszen a Rally fáradalmai csak most jöttek ki és a sérült csuklómra nem ment rá az aszfalton használt bőrkesztyűm. Másnapra a régió felfedezése volt a célunk, itt forgatták 2007-2008-ban az új “Abba” filmet is a Mamma Mia-t amiben Meryl Streep szenzációsat alkotott, igaz én kentaurok elrabolt szüzeit kerestem… A csizma szerű félsziget déli csücske igen hívogató volt számunkra de nem akartam, hogy hűséges útitársam megelégelje a nyeregben töltött időt és amúgy is én szeretek a nyeregben lenni. Így Kala Nerá strandján mártóztunk a vízbe.

Az egész régiót lehetetlen egy nap alatt bejárni de mi azért jól bele húztunk kimondottan preferálva az alacsonyabb rendű utakat. “Csapatban” nem akartam földutazni de van bőven lehetőség itt is. Az egész Pelion hegység szép, járható és májusban szinte senki nincsen, nem kell lökdösődni de ha süt a nap, akkor süt rendesen. A keleti csipkézett parton haladás nagyon jó kanyarokat ad és a látvány több, mint kielégítő. Estére egy másik kis helyett kerestünk, ami hal specialitásokat kínált.

Pelion félsziget és a Pelion hegy tökéletes motoros régió

Mivel a csütörtököt neveztük ki a hazautazáshoz alaposan megterveztük a szerdát, hogy én is tudjak pihenni, napozni egy napot a 14 nap “eltávból”. Szerdán az időjárás keresztül is húzta a terveinket, mert reggel csepergett az eső és a kitett partszakasznak hála orkán erejű szél fújt. Jött az ötlet, akkor sétáljunk ide a belátható part végéig hátha kisüt. Ahogy lenni szokott, engem elkapott a régi túravezetői hév és már baktattunk is fel Pouri városába az erdei úton. Ennyit a napozásos üdülésről. Az első nap, hogy nem ülünk motoron de mindjárt sikerült 500 méter szintet emelkedni és 14 kilométert gyalogolni.

A partunk végén annyira adta magát a turista jelzés, csak meg kell nézni…Persze mivel kis sétára indultunk sem víz, sem élelem nem volt nálunk, ami a közben kisütött napnak köszönhetően átgondolandó volt. Nem baj felérünk a faluba és bemegyünk a boltba, igen, aranyos elképzelés csak ez egy mediterrán ország és 14 órára értünk fel. Megmondjam mi volt nyitva? A szánk de az is csak szárazon. Akkor is megérte nagyon szép ösvény vitt minket a parti fás, erdős részen, magán villák hátsó kertjei mellett. Citromfák árnyékában hűsöltünk és megkóstoltuk az igazi citromot, ami nem a hűtő kamionban érett be, kicsit más, ja nem kicsit.

14 km gyaloglás 35 fokos melegben a festői

14 km gyaloglás 35 fokos melegben a festői Pouri-ba

Estére persze lakomázni vissza értünk, de altatni nem kellett. Az összes többi régióhoz hasonlóan ez is tökéletesen alkalmas családos programra is hiszen kerékpározható, motorozható, strandolható és gyalogtúrázható is.

utolsó esténken Görögországban vacsora utánra szépen elbújt a nap

A csütörtöki hazaút zökkenőmentesen telt, főleg autópályákon a ráfordított idő miatt de az 1300 kilométer elfogyott 12 óra alatt és élményekkel telítődve értünk Budapestre. Szegednél kicsit lógott az eső lába de esőruhához méltatlan próbálkozás volt. A május nagyon jó időszak Görögországhoz, elég meleg van, kevés a turista mondjuk nulla egész nulla ezen a régión. Így alku pozíció van szállás és éttermi árakra is.

Száraz adatok, úti infó:

Adatok: 2.500-3.000 km-ből megoldható ez a környék de Rally-val inkább 3.000 km

Időjárás: kellően napos a május is de vannak felhős, esős napok ha nincsen szerencsénk

Költségek: ha nem törünk, zúzunk semmit a motoron vagy nem Rally-zunk, akkor ki lehet hozni kompletten 200.000-300.000 Ft-ból a 2 hetet. Ami az élményekhez mérten nagyon jó. Így oszlik meg: 100.000 benzin, 100.000 étel, 100.000 szállások a két főre, 14 napra.

Étkek: mi főleg a halat preferáltuk és a görög salátát, amiről ott tudtam meg, hogy Ők nem tesznek bele fetát csak ha turistának adják vagy kérjük. Tudják jól, hogy mi fetával esszük. A tzatziki kötelező ha bírod a fokhagymát, mert annyit tesznek bele, hogy 2 héttel az út után sem szállt a hátunkra szúnyog. Ahány ház, annyi szokás, mindenhol más a tzatziki de olyan ízletes, hogy volt ahol repetáznunk kellett.

Pénz: szeretik ugye az Eurót, oda figyelve nem drágább az élet mint itthon, bár a benzin nagyon nem olcsó sajnos

Egészségügy: nem volt rá szükségünk de patika volt bőven

Utak: nagyon sok a jó minőségű aszfalt még eldugott mellék utakon is, autópályáik európai szintűek

Közlekedési kultúra: nem tökéletes és sokáig azt hittem csak a szigeten nincsen a motorosokon sisak de kiderült tévedtem. Nagyon rossz a motoros halálozási arányuk de ez annak is köszönhető, hogy maguk sem tesznek sokat az ügy érdekében. Velünk semmi közlekedési atrocitás nem volt. Életbevágóan fontos viszont, hogy nagyon sok kutya van az utakon és nem nagyon reagálnak az érkezésünkre a görögös tetszhalott állapotukból.

További fotók a Görög útról –››

Hogy milyen egy eredeti, vidéki, családias keresztelő? Nézd meg videónkban–››

Megosztás.

A szerzőről

Nyári Krisztián

Röviden rólam, aki még nem ismerne, szenvedélyem minden, aminek két- három kereke van. Több, mint 35 éve kerékpározom és 25 éve motorozom. Nagyon szeretem a felfedezést, túrázást, csavargást, világjárást. A hosszú évek alatt eljutottam az egyhengeres gépektől a boxerekig, de volt közte soros négy hengeres is és amióta szerző vagyok a MOTOzin motoros magazinnál, azóta még több motort sikerült kipróbálnom. Az évek alatt több felületen is publikáltam, amiből a legismertebb talán a MOTOzin és a BMW R 1150 GS motorom kapcsán vezetett blogom. Az évek alatt eljutottam nagyon sok szép helyre motorral volt, ahová többször is: Horvátország, Görögország, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Ausztria, Németország, Svájc, Olaszország, Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán, Bulgária, Erdély...Tervben van: Gibraltár, Mongólia, Nordkapp, India... Találkozunk az úton! Főleg ha Te is járod a Tiéd.